Graviditet och träning

den

Bör man, ska man eller ska man inte träna under sin graviditet?

Alla har sin åsikt och våra föräldrar fick en mängd ajabaja om träning under deras graviditeter som lever kvar. Jag vill med detta dela med mig av mina erfarenheter och hur jag upplever att träningen under mina graviditeter.

Jag tycker självklart att man ska träna under graviditeten! En förlossning liknas ofta vid ett marathonlopp och inför ett sådant (har jag hört iallafall :)) så tränar du för att vara förberedd- du ligger inte på soffan och moffar godis (det kan man ju oxå göra, men inte enbart). Jag upplevde att, eftersom jag är van vid att stå ut med hård träning, pusha mig förbi vad jag tror är möjligt för min kropp, så upplevde jag inte förlossningen så smärtsam. För mig är det skillnad mellan smärta och ansträngning. Förlossningen var SJUKT ansträngande och jag var fullkomligt slut på alla plan efteråt. En kort stund upplevde jag smärta men det gick ju över 🙂 Han kom ju liksom ut!!

Det sitter mycket i att man är mentalt förberedd på att det kommer vara ansträngande. Jag brukar säga inför riktigt jobbiga låtar på spinningen – Nu kommer det blir riktigt jobbigt och jag säger det inte för att skrämma er, utan för att ni ska förbereda er på att det kommer bli jobbigt så ni kan stå ut i det! Hur ska man då hantera ansträngningen så man inte blir rädd och spänner sig eller får panik? Alla måste hitta sitt sätt, men kurser, föreläsningar, tips från vänner mm är utmärkta sätt att förbereda sig. Sedan sköter kroppen resten själv…jag hade också perioder då jag var för trött för att hålla ihop, då tog jag smärtlindring och fick vila så jag fick nya krafter.

Nu är allas upplevelser olika och jag vill inte på något sätt ta ifrån folk deras upplevelse, mitt råd är dock till de som ska bli gravida- försök håll igång! Du orkar graviditeten lättare, om du har tur så kan du förebygga foglossning (ingen garanti, men kan vara förebyggande) och du har betydligt lättare att återhämta dig efteråt. Små aktiviteter är bättre än inga alls.

Det viktigaste är att alla utgår utifrån sin egen kropp och ork. Alla graviditeter är ju olika och alla upplever den olika.

Först vill jag poängtera (för frågan kommer ofta) att självklart har jag kollat av med läkare och barnmorskor om det jag gör är okej både pulsmässigt, ansträngningsmässigt och ljudvolymsmässigt. Det finns många saker som ligger kvar som myter som, iallafall de jag pratat med, inte håller kvar vid. T ex att det är farligt att komma upp i puls, inga hopp alls under hela graviditeten mm

Min första graviditet med Vile var rätt problemfri. Första 3 månader så tränade jag mycket – spinning, BodyCombat, Core, styrketräning, yoga mm.

20120313_190506Magen kom rätt sent denna graviditet så inte förrän i början av 4 mån kände jag att t ex coreklassen inte fungerade längre. BodyCombat klarade jag till 6 mån och spinning till första veckan i 8 månaden. Var rätt dålig på att styrketräna vilket jag denna gång verkligen försöker hålla i. Simmade lite och gick på gravidvattengympa någon gång. Jag gick upp 19 kilo totalt och fick slita som ett djur för att få bort de där graviditetskilorna.

Denna graviditet har jag både fördelar och nackdelar

Fördelar: jag har gjort det en gång och har lite mer kunskap om hur min kropp reagerar och vad jag har och vänta mig.

Nackdelar: det var inte länge sedan jag var gravid sist och det känns i kroppen- den orkar inte alls lika mycket som förut. Sedan finns det skillnader som tillhör en andra graviditet som gör sitt till.
– Magen blir t ex mycket större snabbare (mammabyxor i v 9) så magövningar blir snabbt reducerade.
– Eftersom magen blir större snabbare (tror inte man blir större totalt, men det går fortare) så upplevde jag att ryggen blir tröttare för musklerna ansträngs mer för jag blir tyngre snabbare. 

Så vad händer denna graviditet då?

Imorgon går jag in i vecka 26 så hitintills ser det ut så här

Mån 1-3: Som vanligt, gick kanon och körde spinning, styrketräning, BodyCombat och mitt eget pass INTENSE som är ett riktigt tufft kampsportsinspirerat pass.

Mån 4- Måste ta bort INTENSEN, blir för tuff men fortsätter med BodyCombat, spinning och styrketräning

Mån 5- Att köra BodyCombat och spinning är det roligaste som finns! Det är min hobby och passion och när jag nu måste ta bort BodyCombaten (svårt att kicka pga mage och balansen är ur spel) så är det med mycket grymtande och gnällande. Men jag känner att kroppen inte orkar och jag inte kan leverera en klass som jag önskar.

Mån 6- spinning och styrketräning går bra. Magen växer och jag höjer styret på spinningcykeln i takt med det. Jag har en knäskada från tonåren som heter PFSS. Det är en överbelastningsskada som jag fick när jag spelade basket i tonåren och resulterade i att mina knän ”knastrar” varje gång jag böjer på knäna och om jag inte tränar så blir jag instabil och då får jag ont. Detta är normalt inte ett problem (eftersom jag tränar) men under graviditet och amning så gör hormonerna att man blir mjukare och rörligare vilket inte gynnar mina knän. Eftersom jag dissade styrketräningen (och annan träning) sista månaderna innan Vile kom så var det så illa att jag, efter han kom, var tvungen att tejpa knäna och ha knästöd för att gå ut och gå 15 min med hundarna. Fick massa grymma (och såklart astråkiga) stabiliseringsövningar av min fantastiska PT Mia (nu kan jag inte ens gå i trappor utan att tänka på henne- Sätt i hela foten, skjut dig upp, spänn rumpan…) som hjälpte kanon och när jag lyckats gå ner 20 kilo och slutade amma så försvann problemen. So lesson learnad- styrketräna!!!!

Mån 7– Sista spinningpasset- GRÅÅÅT!!! Men nu är det bara att acceptera- nu börjar den tunga delen med ryggont, klumpighet och vaggandet… Så nu går jag på ett rehabvattengympa genom sjukgymnastiken och sedan gravidvattengympa på Sydpoolen (som för övrigt är riktigt jobbigt och grymt- innehåller även mental förlossningsförberedande- rekommenderas!!!!)Pluppen 6 mån

Mån 8-9: Här ska vattengympas och styrketränas DAMN IT!!!! 

Håller alla tummar att Pluppen kommer lite tidigare som Vile gjorde (1 vecka), vore så skönt….

För att inte deppa ihop över att kroppen känns som en flodhäst så planerar jag nu min återerövring av kroppen och jag ser såååå fram emot att komma igång igen. Eftersom jag nu vet att jag kan och jag var i grym form när jag blev gravid denna gång så kan jag planera detta ännu bättre.

Återkommer med planeringen senare….

Nu ska jag äta massa kvällsmål, kravla mig upp för trappan, bulla upp alla 5 kuddar, gå och kissa 15 gånger, pussa på Vile när han sover och försöka natta Pluppen som gillar att göra kullerbyttor i magen när jag ska somna <3<3<3

Det blev visst ett rätt långt inlägg 🙂 Sov gott!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *