Matreflektioner inför 2020

Det är något märkligt med mig, jag navigerar mina minnen efter saker jag ätit och jag minns väääldigt många saker jag ätit genom åren.

1. Jag minns hur välling smakar, framför allt tillsammans med pepparkakor… Märkligt- jag var nog 2-3 år och hade snott pepparkakor från köket..

2. Jag minns när jag smakade chokladboll för första gången och hur det kändes i kroppen när jag åkte hem i min vagn – jag var nog 4 år

3. Varje resa jag gjort navigerar jag med det vi har ätit
– Tält på Öland: hembakade ostfrallor som jag gick och köpte varje morgon
– Bulgarien: fisken från restaurangen efter jag varit sjuk
– Bulgarien igen- osten och sockervadd
– Ungern – Alla goda soppor (fast det var så sjukt varmt) och så vidare…

Min cykelsemester jag gjorde med mamma när jag var 7 år. Jag minns detta extremt tydligt och var överlägset en av mina starkaste semesteräventyr från den tiden. Vi cyklade till Järna från Pershagen (1 mil), åt panerad fisk med potatis på Värdshuset Nejlikan, åkte till Ica i Järna, köpte grillad kyckling och bifftomat, cyklade till Tveta vandrarhem (typ 8 km), åt maten, sov över och cycklade hem (ca 1 km). Best vacation ever! Detta är bra att påminna sig om nu när man har egna kids och får för sig att det ska vara så dyrt och flashigt för att barnen ska gilla det. Fel!!!

Mina kids på camping i Vimmerby

Kontentan är iallafall och om någon frågar mig om något minne från förr så går mina tankar automatiskt till – Vad åt jag? och sedan byggs minnerna upp runt detta. Intressant och märkligt och jag trodde att det var något skumt med detta tills min yngsta beter sig på exakt samma sätt. – Jo, mamma jag minns det, det var då vi åt skinkpastan…

Kanske inte så konstigt att mat har varit min hobby och passion i hela mitt liv. När andra säger att det är så tråkigt att laga mat själv så är jag precis tvärtom. Jag kan lätt stå i några timmar för att laga mat till mig själv (detta var ju dock pre-kids)

Med barn får man ju lite annat förhållningsätt till mat då mat ska:
1. Förhoppningsvis ätas av barnen
2. Vara snabblagad

Sedan kör jag mycket matlådor till jobbet och då vill man även att maten jag lagar på kvällen gärna räcker och blir god till matlådor några dagar.

Perfekt mealpreppmat- Thaigryta med kokosmjölk

Varför älskar jag att slökoka?

Jo, av alla dessa skäl så är min slökokare helt oumbärlig för att jag ska klara av vardagen och samtidigt få utforska smaker och olika rätter. Barnen äter inte alltid allting, men de smakar och jag tänker sig att det lönar sig i längden. (Sedan är man ju bara människa så det blir även korv med bröd och fryspizza till middagar, men inte alla dagar i veckan).

Den grymmaste bolognsen

Slowcookern är perfekt för mealprepp! Har jag flow så kör jag gärna alla mina 3 samtidigt en söndag och har då matlådor för 2 veckor samt några middagar.

Middagen är inte snabblagad men med lite framförhållning så är maten klar när du kommer hem vilket är det som är fantastiskt. Det krävs att man börjar tänka om lite och planerar men det är det som är mitt mål med denna blogg att hjälpa just dig med din resa tillsammans med din slökokare.

Köttgryta klar när du kommer hem!

Jag tror att 2020 kommer blir ett alldeles fantastiskt år med mycket roliga matäventyr och jag ser fram emot att dela det med dig 🙂

Missa inte att även följa mig på Instagram och Facebook och fråga om du undrar över, jag försöker svara på alla frågor så fort jag kan 🙂